MB2012.reismee.nl

Voorbereidingsweekend Ardennen (dag 1)

Mountain Network had voor de deelnemers aan hun Mont Blanc Expeditie een voorbereidingsweekend georganiseerd. Het weekend stond in het teken van teambuilding, werken aan de conditie en het oefenen van vaardigheden. Als locatie was gekozen Camping Villtoile te Anseremme in de Belgische Ardennen. Op deze camping is Mountain Network actief vanuit een kasteelboerderij.

Om 08.00 uur in de ochtend vertrokken wij gezamenlijk met twee auto’s uit Bergschenhoek. Rond 10.30 uur arriveerden wij op de camping Villtoile, waar wij ons meldden bij de organisatie.
Mountain Network had een groot aantal tenten voor ons opgezet, twee grote en 24 koepeltentjes. Wij kregen vier tegenover elkaar staande koepeltentjes toegewezen.
In het café-restaurant Le Moulin werd het weekend met een korte toespraak en uitleg geopend. Tevens werden lunchpakketten uitgedeeld.

Fietsen

Onze eerste activiteit was mountainbiken. Dit gebeurde samen met een ander team onder begeleiding van MN-medewerker Edwin. Een mountainbike en een fietshelm werden ter beschikking gesteld door Mountain Network. Na een korte rem- en schakeltest van de fietsen verlieten wij de camping. De tocht begon op het asfalt, maar al snel kwam een lange beklimming. Langzaam werd de groep van achttien fietsers een lange sliert. Edwin hield wel rustmomenten om zo de groep niet uit elkaar te laten vallen. Tevens gebruikte hij het om nieuwe instructies te geven over delen van het parcours dat nog voor ons lag. Het bleef niet bij asfalt. Wij fietsen ook over onverharde paden vol losse stenen, vooral in de afdaling. De fietstocht was ten westen van de camping en duurde zo’n anderhalf uur. De conditie van de deelnemers werd behoorlijk getest.

Uitleg Chamonix en kledingadvies
Tijdens de sportmedische keuring in Arnhem was al het één en ander over het programma in en rondom het Franse Chamonix uitgelegd door Lars. Nu gaf hij weer uitleg, over het programma en huishoudelijke mededelingen, maar hij had toch nog wat bijzondere nieuwtjes. Door verbouwingen bij een basiskamp heeft Mountain Network gekozen om slechts één toppoging naar de Mont Blanc te doen. Daarnaast zal de wandeltocht vanuit het basiskamp naar de top nu zo’n acht uur duren (dat was voorheen zo’n zes uur).
Lars besprak nog een keer de lijst van benodigde kleding. Tevens gaf hij ook zijn mening over door ons meegebrachte kleding. Geen spectaculair verhaal, maar wel noodzakelijk.

Teamgames
De laatste activiteit van deze dag bestond uit een drietal teamgames. Hier lag dus de nadruk op teambuilding.
Het eerste spel bevatte een denkbeeldig rond ravijn, welke door een touw was aangegeven. In het midden van het ravijn stond op een verhoging een emmer met daarin een kostbaar goed. Wij moesten de emmer uit het ravijn zien te krijgen en hadden daarvoor alleen maar twee lange touwen tot onze beschikking. Tot verrassing van de spelleider hadden wij meteen al de oplossing bedacht. De opzet was goed, maar de eerste poging mislukte omdat iedereen wilde helpen. Bij de tweede poging namen slechts twee mensen actief deel aan de reddingspoging, waardoor het touw stabieler bleef. Weer een wijze les geleerd.
Vlak naast het ravijn lag een mijnenveld, waar het tweede spel zich afspeelde. Het bestond uit 8 x 8 velden. Eén persoon moest levend de overkant zien te bereiken. Dit moest binnen een bepaalde tijd en vragen stellen over een aangrenzend veld mocht, maar dat kostte wel vijf minuten. Na tien kostbare minuten te hebben opgeofferd, besloten wij om geen vragen meer te stellen en gewoon de velden te betreden. Op het allerlaatste moment, of misschien zelfs wel later, kwam een teamlid aan de overkant. In ieder geval werd gerapporteerd dat wij deze opdracht succesvol hadden uitgevoerd.
Het laatste teamspel was een bouwproject met materiaal van bamboestokjes en elastieken. De bedoeling was een zo hoog mogelijk bouwwerk te maken, in dertig minuten. Wij waren een eind op weg, maar in de laatste minuten bleek het bouwwerk minder solide te zijn dan wij hadden gehoopt. Volgens de medewerker van Mountain Network had ons bouwwerk de hoogste kunnen zijn. Er restte ons alleen nog om al het materiaal op te ruimen.

Diner
De dag werd afgesloten een barbecue in Le Moulin. Het eten werd klaargemaakt door de medewerkers van Mountain Network. Wij kwamen niets te kort. Belgische biertjes completeerden de avond. Omdat wij nog een lange actieve zondag voor de boeg hadden, maakten wij van de gezellige avond geen nachtwerk.