MB2012.reismee.nl

Mont Blanc programma

Hierbij het officiële programma van ons Mont Blanc-team. Het programma is overgenomen van de door Mountain Network toegezonden informatie.

Woensdag 18 juli 2012 – Aankomst Chamonix
Aankomst in Chamonix, Frankrijk. Vanaf 18.00 uur kunnen wij ons aanmelden in chalet Tissières. Vanaf 19.00 uur wordt ons een bergmaaltijd voorgeschoteld.

Donderdag 19 juli 2012 – Sneeuw- en ijsscholing
Vanaf 08.00 uur maken wij kennis met de hoofdgidsen. Zij zullen ons het gehuurde materiaal (inclusief bergschoenen) verstrekken. Met het bergtreintje gaan wij naar Mer de Glace om te acclimatiseren en met stijgijzers oefenen op de gletsjer. In de avond wordt in het chalet of op het terras van het chalet de eerste dag afgesloten met een gezamenlijk diner.

Vrijdag 20 juli 2012 – Aanloop naar Rifugio Vittorio Emanuele

Om 10.00 uur vertrekken wij bepakt en bezakt met eigen vervoer naar Italië. Via de Mont Blanc tunnel rijden wij in twee uur naar het vertrekpunt voor de wandeling. Deze pittige wandeling gaat naar hut Rifugio Vittorio Emanuele en duurt zo’n drie uur. Het is de bedoeling dat wij daar uiterlijk om 16.00 uur zijn gearriveerd.

Zaterdag 21 juli 2012 – Beklimming Gran Paradiso
Ergens in de nacht start de klim naar de top van de Gran Paradiso. Tijdens het eerste uur gaat de route door een terrein met grote rotsblokken. Daarna, volgens de beschrijving bij het eerste daglicht, worden de stijgijzers ondergebonden, gordels aangetrokken en gaan wij aan het touw om de route over de gletsjer te vervolgen. Deze gletsjer wordt steeds steiler. Na een paar uur klimmen zal de top van de Gran Paradiso (4061 meter) in zicht komen. Via een steile rotsgraat bereiken wij uiteindelijk de top. Bij goed weer schijnt het uitzicht prachtig te zijn.
De terugtocht naar het dal gaat via dezelfde route. Bij de hut Rifugio Vittorio Emanuele nemen wij een korte pauze, voordat wij de afdaling vervolgen naar de parkeerplaats. Aan het eind van de middag komen wij terug bij chalet Tissières.

Zondag 22 juli 2012 – Rustdag Chamonix
De dag start met een vrije ochtend en die kunnen wij eventueel gebruiken om uit te rusten. In de namiddag worden in de klimtuin van de Chamonix vallei (les Gaillands) de nodige rotsklimtechnieken behandeld. Technieken die wij nodig hebben in het steile ‘Gôuter couloir’. De gidsen bespreken tevens het programma, de klimstrategie, het weer, de inhoud van de rugzak en de teamindeling. In de avond moeten wij de klimrugzak gepakt hebben.

Maandag 23 juli 2012 – Refuge Tête Rousse
Na het ontbijt rijden wij gezamenlijk met de gidsen naar het dorpje Les Houches, waar de auto’s worden geparkeerd. Een kabelbaan brengt ons van Les Houches naar Bellevue (1801 m). In Bellevue start de wandeling naar Refuge Tête Rousse. De eerste pauze is op Nid d’Aigle (2372 m). Het volgende rustpunt is vierhonderd meter hoger op (uitzicht)punt Rognes. Daarna stijgt het pad snel zigzaggend naar de hut Refuge Tête Rousse. In deze hut op 3167 meter hoogte overnachten wij. Tijdens het diner nemen de gidsen de strategie voor de volgende dag nogmaals door.

Dinsdag 24 juli 2012 – Beklimming Mont Blanc (1e toppoging)
Rond middernacht vertrekken wij wederom aan het touw. Via de steile ‘Grand Couloir’ klimmen wij naar de Aiguille du Goûter (3817 m), waar wij kort pauzeren in ‘ refuge du Goûter’. Over de gletsjer vervolgt de route via Dome de Goûter (4300 m) naar het Ballot bivak. De laatste 400 meter klimmen wij via de nauwe ijsgraat ‘Arête des Bosses’ naar de top van de Mont Blanc (4810 m).
Na een kort verblijf op de top dalen wij af naar Tête Rousse hut om daar te overnachten.

Woensdag 25 juli 2012 – Terug naar Chamonix / 2e Toppoging
Na het ontbijt dalen wij af naar het dal. In Chamonix komen wij in de namiddag aan. Tijd voor een douche. In de avond een gezamenlijk diner. Degenen die de top hebben gehaald krijgen een certificaat.
Indien de toppoging op de 1ste dag niet mogelijk was, krijgen wij op de tweede dag nog een kans. Echter moeten wij na het beklimmen van de top afdalen naar kabelbaan ‘Belle Vue’ (ruim 3000 meter), waar de laatste lift om 17.00 uur vertrekt. De gidsen bepalen deze dag welke deelnemers sterk genoeg zijn voor een tweede poging.

Donderdag 26 juli 2012 – Terug naar Nederland
Na het ontbijt begint de terugreis naar Nederland.

Het officiële programma dus. Het onofficiële programma start al op zondag 15 juli, want dan gaan wij naar een camping bij het meer van Annecy, in de Franse Alpen.