MB2012.reismee.nl

Team MB2012 door sportmedische keuring heen!

De mannen van team Mont Blanc 2012 hebben op zaterdag 14 januari 2012 de sportmedische keuring positief doorlopen. Dit gebeurde in Arnhem tijdens de Kick-Off van de Mont Blanc Expeditie.

De Kick-Off van de aankomende beklimming van de Mont Blanc vond zaterdag 14 januari 2012 plaats in klimhal Mountain Network Arnhem. Drie verschillende teams hadden deze dag een kick-off. Wij van MB2012 moesten van 12.30 tot 18.30 uur aanwezig zijn.
Mountain Network-medewerker Lars ontving ons in de kantine. Hij besprak met ons de dagindeling van de Kick-Off, het programma van de dagen in en rond Chamonix en de materiaallijst en het advies over de benodigde kleding. Officieel stond ook nog een onderlinge kennismaking met de overige teamleden op het programma, maar dat was natuurlijk voor ons niet meer nodig.
Na het invullen van een drietal formulieren voor de keuring werd een leeg bekertje ter beschikking gesteld. Het lege bekertje mochten wij natuurlijk zelf vullen en inleveren, zodat de urinetest meteen kon worden uitgevoerd.

Wandklimmen
Op de bovenste verdieping van de klimhal van Mountain Network in Arnhem begonnen wij met een kennismakingsles wandklimmen. De meesten van ons beschikken al over enige of behoorlijk wat wandklimervaring. Dus niet voor iedereen was het iets nieuws, maar het wandklimmen blijft een leuke uitdaging.
Het klimmen werd na verloop van tijd voortgezet op de begane grond. Hetzelfde dak bleef echter het hoogste punt.

Sportmedische keuring
Nog geen half uur na het starten van het wandklimmen begon de voor het eerste teamlid de sportmedische keuring. Eén voor één zouden wij worden weggeroepen.
De keuring begon pas echt na het contant betalen van 150 euro.
Zo’n vijf mensen, waaronder een paar sportartsen, voerden de keuring uit. De keuring komt ongeveer overeen met een Groot sportmedisch onderzoek.
Inhoud van het onderzoek: lengte, gewicht, vetpercentage, longfunctie, algemeen orthopedisch onderzoek, urineonderzoek, bloedonderzoek met bepaling van hemoglobine- en cholesterolgehalte en een maximale inspannings(fiets)test met elektrocardiogramcontrole.
Als laatste werden de testresultaten besproken met een sportarts.

Uiteindelijk hebben alle leden van team MB2012 de sportmedische keuring succesvol doorlopen! Zo staat onder elke persoonlijke medische verklaring het volgende:
Er bestaan geen medische bezwaren tegen intensieve inspanning en deelname aan de Mont Blanc expeditie.
Dat klinkt niet verkeerd toch? Sommige teamleden hebben nog wel een trainingsadvies meegekregen. Dit algemene advies bespreekt conditie (uithoudingsvermogen) en kracht (coördinatie en evenwicht).

Wij zijn een stap verder, maar het mag wel duidelijk zijn: de (top van de) Mont Blanc komt niet naar ons toe.